Het Dansaert Center moedigt zijn gebruikers sterk aan om alternatieve vervoersmiddelen te gebruiken in plaats van individuele auto’s, zowel voor woon-werkverkeer als professionele verplaatsingen.

Waarom?

Gemotoriseerd vervoer heeft talrijke en uiteenlopende gevolgen voor de gezondheid, het klimaat, de kwaliteit van het milieu, evenals andere economische en maatschappelijke gevolgen.

  • Luchtverontreiniging: Voertuigen zijn de belangrijkste veroorzakers van luchtverontreiniging in Brussel.
  • Geluidsoverlast: In Brussel wordt bijna een op de vier woongebouwen blootgesteld aan zeer oncomfortabel geluidsniveau als gevolg van intensief wegverkeer.
  • Impact op de gezondheid: Verkeer veroorzaakt luchtvervuiling die leidt tot stress, luchtweg- en hart- en vaatziekten, verkeersongevallen, en elk jaar vroegtijdige sterfgevallen.
  • Koopkracht van huishoudens: Brandstofaankopen vormen een aanzienlijk deel van het energieverbruik van Brusselaars, en de huidige stijging van de kosten van fossiele brandstoffen kan deze uitgaven nog verder verhogen.
  • Occupatie van stedelijke ruimte en landschapsdegradatie: Auto’s nemen steeds meer openbare ruimte in de stad in beslag, verminderen de ruimte voor voetgangers en fietsers.
  • Indirecte voertuigvervuiling: In België bedroeg het volume van ingezamelde afgedankte voertuigen in 2022 86.333 ton, inclusief gebruikte banden en onderdelen voor hergebruik (bron: jaarverslag 2022 van Febelauto)

Waarom de fiets gebruiken?

  • Minder ziekten: Volgens de Ademe betekent 30 minuten per dag fietsen of wandelen een vermindering van 30% van het risico op ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, kanker, stress, enz.
  • Meer veiligheid: In tegenstelling tot gangbare opvattingen hebben fietsers 10 keer minder kans op letsel dan automobilisten. Het door de regering geïmplementeerde Fietsplan heeft als doel veilige en gereserveerde ruimtes voor fietsers te ontwikkelen en te strijden tegen fietsdiefstallen.
  • Minder vervuiling.
  • Tijdbesparing: Voor een afstand van 3 kilometer kost het minder tijd om te fietsen dan met de auto, inclusief parkeren. Fietsen wordt bovendien beschouwd als de meest efficiënte vorm van vervoer voor afstanden van minder dan 5 km, vergelijkbaar met wandelen voor afstanden van minder dan 1 km.
  • Goedkoper in gebruik: Voor een dagelijkse afstand van 10 km zijn de kosten van uitgaven voor een fiets €100/jaar vergeleken met €1.000/jaar voor een auto.
  • Meer ruimte: Met de fiets zijn er geen parkeerproblemen, vooral omdat één parkeerplaats voor auto’s overeenkomt met 10 fietsparkeerplaatsen.

Voorzieningen in het Centrum?

De parkeerplaatsen helpen een sterke fietsgemeenschap onder de gebruikers te behouden.

Een van de uitdagingen in 2024 is om deze gebruikers te benadrukken in de koolstofvoetafdruk van het Centrum. Fietsers leken inderdaad ondervertegenwoordigd te zijn in het laatste mobiliteitsonderzoek.

Oorsprong : Dansaert Centrum

En voor de logistiek van mijn bedrijf?

Veel bedrijven bieden duurzame transportdiensten die geschikt zijn voor de stad.

  • Dioxyde de Gambettes biedt sinds 2008 cargofietsleveringen aan. Het voorziet in de behoeften van bevoorrading, interne logistiek en distributie voor bedrijven, openbare instellingen en particulieren.
  • Urbike: Urbike is een coöperatie voor cyclo-logistiek die vier diensten (verkoop, advies, training, diensten) verzorgt om de kwaliteit van leven in de stad te verbeteren.
  • Molenbike: Molenbike is een gedeeld platform dat lokale en eerlijke fietslogistieke oplossingen biedt.